Mylenie obserwacji z interpretacją. Ćwiczenie

Uczenie przez doświadczenie – ćwiczenie. Proszę przypomnieć sobie znany obraz Edwarda Muncha „Krzyk”. Stworzyć w swojej głowie jego wyobrażenie, zobaczyć postać pierwszoplanową, na jakim jest tle. Jaka jest kolorystyka obrazu. Czy widać jakieś detale?

Czy namalowana postać krzyczy czy słyszy krzyk? Proszę się zastanowić, a ja przez ten czas będę się starała w sposób jak najbardziej rozbudowany kończyć to zdanie, które nie wnosi żadnej treści tylko wypełnia czas osoby zastanawiającej się. Już?

Jako wnikliwy obserwator jakiej odpowiedzi byś udzieli? Nie wiadomo czy namalowana postać krzyczy czy słyszy krzyk. Obie wersje są równie prawdopodobne, ale wypowiadając się na ten temat , wykraczamy poza sferę obserwacji i wkraczamy w sferę interpretacji. Na poziomie obserwacji możemy tylko stwierdzić fakty – co widać, słychać i co czuć. A co widać na obrazie „Krzyk”?

Ćwiczenie opracowane na podstawie: Paweł Fortuna „Pozytywna psychologia porażki”

Tu sprawdzisz jak naprawdę wygląda obraz Edwarda Muncha.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *